Moeder en moslima

Gezien? De moeder van de Syriëstrijder die meespeelt in de theatervoorstelling Lam Gods stapt eruit. ‘Na negatieve reacties’ en ‘onder druk’ van de moslimgemeenschap. Omdat in het Lam Gods een scene zit met naakte mensen. Scene waarin de vrouw zelf niet meespeelt. Onhoudbaar als ‘moeder en moslima’. Ik denk dat dit heel betekenisvol is.

Diezelfde vrouw staat overigens ook op de lijst van de cd&v in het district Antwerpen. Ze is dus maatschappelijk betrokken, en dat is goed. En toch… 

Wie oud genoeg is weet precies wat maatschappelijke druk vanuit de religie betekent. In elk Vlaams dorp bepaalde de pastoor wat kon en vooral wat niet kon. Door mei 68 is daar in de loop van de jaren 70 een eind aan gekomen.

Hoewel..

Toen ik eind jaren 80 een debat ging modereren over abortus, in een jeugdhuis in het zuiden van Oost-Vlaanderen, kwam de voorzitter – een jongen van 20 – helemaal bij het begin zeggen dat de ‘pastoor laat weten dat aanwezigheid bij dit debat niet strookt met de regels van de Kerk.’ 

Ik dacht eerst aan een grap, maar dat was fout: naar schatting 30 % van de aanwezigen verliet de zaal… En ik heb nog een briefje waarin diezelfde voorzitter mij een paar maand later laat weten dat ‘als gevolg van het door u gemodereerde debat’ het CVP-gemeentebestuur de subsidies van de jeugdclub had geschrapt…

Niets nieuws onder de zon dus. Ik zie dat ook in Gent. Via Facebook worden allochtone stadsgenoten gevolgd en gecorrigeerd middels sociale druk. Omdat dat bovendien in het Turks gebeurt, is dubbelspraak eerder regel dan uitzondering: mandatarissen zijn in het Nederlands (maar niet op Facebook) vrijzinnig, pro holebi- en vrouwen-rechten, en zelfs kritisch tegenover president Erdogan. In het Turks zijn ze vanzelfsprekend gelovig, tegen homo’s en gelijke behandeling, en voor Erdogan. 

Dat is de reden dat bij de discussie over religieuze symbolen moslimmeisjes eigenlijk geholpen worden door een verbod. Dat beschermt hen tegen sociale druk. En die is er, en hij neemt toe: hoofddoeken worden alsmaar jonger gedragen.

Een verbod dat bevrijdt, ook dat is niet nieuw. De oude socialisten wisten: c’est la liberté qui opprime et la loi qui libère. De socialisten van nu zijn dat totaal vergeten.

En zelfs als maar een minderheid van die meisjes sluieren omdat ze moeten, dan nog wil ik voor hen opkomen. In naam van de emancipatie. We gaan niet terug naar af. Ik wil dat de pastoors niet terugkomen. Van welke gezindte ook.

Mocht u het eens zijn met wat hierboven staat, Ik sta op #27 op lijst 2, bij de N-VA.


Eerder

Spreek mij vooral tegen

Het klopt: als we uit de Corona-lockdown willen is opsporen en testen essentieel. Het virus is niet weg, en er is geen vaccin of medicijn. Willen we geen tweede lockdown, en willen we, zoals Bart D...

Lees het hele artikel

Overheidscommunicatie

Jan Segers schrijft vandaag in Het Laatste Nieuws over een HLN-iVox-peiling waaruit blijkt dat nogal wat ouders hun kinderen niet terug naar school durven laten gaan volgende maandag. In Wallonië e...

Lees het hele artikel

Het DNA van Vlaanderen

Niet oninteressant, dat boek. Interessant ook omdat nogal wat Wetstraatwatchers wel het utopische karakter zien van Vlaams Belang, PvdA of Groen, maar tegelijk zelf een andere utopie formuleren. He...

Lees het hele artikel

Corona vermindert armoede

In een zeer lezenswaardig interview met De Tijd zegt professor Ive Marx (Universiteit Antwerpen) dat ondanks de Coronarecessie de kans groot is dat onze Vlaamse armoedecijfers gaan verbeteren. Terw...

Lees het hele artikel
1 van pagina's Nieuwer Eerder